Fructe de mare in sos de sofran




...sau frutti di mare al zafferano. 

Cu fiecare masa pe care o servesc, indiferent unde sunt, cu fiecare imbucatura de mancare pe care o iau, indiferent ce contine, imi dau seama tot mai mult cat de important este modul cum ne preparam mancarea, cum o asezam in farfurie si ce anume gusturi si texturi dorim sa gasim intr-o farfurie. Sunt abia la inceputul unei calatorii frumoase care ma poarta prin diferite locuri imaginare cu arome, culori: gastronomia. In aceasta calatorie am oameni dragi (sot, prieteni si familie) care ma sustin, ma lauda, ma critica, ma incurajeaza si ma sfatuiesc, dar am si nenumarati oameni minunati de la care am ce invata si in fata carora nu pot decat sa ma inclin cu admiratie: bucatarii chefi. 
Atunci cand Electrolux m-a invitat sa particip la concursul Taste of Roma, nu am putut decat sa ma bucur enorm si sa tremur de emotii. Pentru acest concurs trebuie sa prezint un preparat cu care sa il impresionez pe chef-ul mei italian preferat. Ooo...da! Massimo Bottura! Stiu, am ochit prea sus! :D, dar nu pot sa nu am gandesc la el si la ceea ce a realizat pana acum, avand in vedere ca detine restaurantul  Osteria Francescana din Italia, Modena. Restaurantul are 3 stele Michelin si a fost mentionat ca facand parte din primele 50 de restaurante ale lumii. Tot el a scris si 4 carti pe care le puteti gasi pe amazon.com, si sunt sigura ca prima care va lovi ochiul vostru este Parmigiano reggiano, cu niste poze minunate si preparate de exceptie. 
Prin urmare, acest preparat il dedic paginii  #romacuelectrolux unde puteti gasi alte preparate minunate pregatite de ceilalti bloggeri. 

Am ales acest preparat deoarece nimeni nu stie a prepara fructele de mare mai bine ca un italian. 


iar ca ingredient am ales sofranul. Desi nu este un ingredient specific Italiei, bucatarii acestei tari fac cel mai bun, mai delicat si mai minunat sos de sofran. Daca nu l-ati preparat pana acum, va sfatuiesc din inima sa-l faceti, caci nu stiti ce pierdeti!


Ca si fructe de mare am ales caracatita si creveti. Scoici nu am pus deoarece nu m-a incantat prea tare ceea ce am gasit prin magazine asa ca m-am decis sa pun niste somon. Pentru fiecare dintre ele, am ales cate o tehnica de gatit, care sa ii dea textura, aroma si gustul perfect! Pe scurt am pregatit asa: un sos de sofran cu vin, supa de creveti si sofran, somon in crusta de fistic, caracatita fiarta cu vin, condimente si sfecla (pentru o aroma deosebita si culoare placuta), creveti trasi la tigaie si sparanghel.

Ingrediente pentru 2 portii: 
pentru caracatita:
1 caracatita mica spre medie 500 g 
2 bucati medii  sfecla 
1 morcov
1 esalota
300 ml apa
200 ml vin alb sec
2 frunze dafin
5 boabe piper
2 lingurite ulei de masline

pentru supa de creveti:
100 g crusta, capete si cozi de creveti
1 bucata praz de 10 cm
1 morcov 
1 catel usturoi
coaja de la 1 lamaie
400 ml apa
6 boabe piper
1 crenguta cimbru

pentru somon:
200 g somon proaspat
75 g fistic maruntit in blender
2 lingurite mustar Dijon
2 lingurite miere
2 lingurite suc de lamaie
sare
piper

pentru creveti:
4 creveti decorticati cu codita
1 lingurita unt
1 lingurita ulei de masline
sare
piper

pentru sparanghel:
6 fire sparanghel tanar
sare
piper
1 lingurita unt
1 lingurita ulei de masline

pentru sosul de sofran:
1 lingurita ulei masline
1 lingurita unt
1 esalota
1 catel usturoi
100 ml vin alb sec
100 ml supa de creveti
1/2 lingurita fire sofran
2 lingurite suc de lamaie
50 ml smantana
sare





Incepem cu caracatita. Dupa cum spuneam, pentru o culoare superba si o aroma speciala, am optat pentru sfecla. Curatam sfecla de coaja, o taiem bucati potrivite si o punem intr-o oala impreuna cu morcovul si esalota, 


Peste ele punem dafinul, piperul, sarea, uleiul de masline, apa si vinul. Dam amestecul pe foc si aducem lichidul la punctul de fierbere


Cand a inceput sa fiarba, scufundam caracatita (eu am folosit tentaculele, fara corpul ei) de cateva ori in apa fierbinte, pentru ca tentaculele sa se faca precum niste carlionti. Dam drumul caracatitei in oala cu lichidul fierbinte si o lasam sa fiarba pentru 20-30 minute. Cu cat este mai mare caracatita, cu atat avem nevoie de mai mult timp de fierbere, insa trebuie sa nu o fierbem nici prea mult, nici prea putin, astfel incat sa ni se transforme intr-o masa de cauciuc. Pentru caracatita mea, au fost de ajuns 20 de minute, astfel incat sa fie moale si bine patrunsa. 


Dupa timpul de fierbere, caracatita mea capatase o culoare tare draguta



Intre timp putem prepara supa de creveti. Sa ne intelegem: aici este vorba de o supa de creveti, baza, fond pentru mancaruri si sosuri, nu supa care se consuma ca fel de mancare. Ea da un gust minunat preparatelor. Daca nu doriti o astfel de supa de creveti, puteti apela si la varianta de pui. 
Intr-o craticioara punem morcovul, prazul, usturoiul, coaja de lamaie, piperul si cimbrul, capetele, crustele si cozile de creveti. Capetele sa fie bine curatate si trecute printr-un jet de apa in prealabil. Lasam sa fiarba pentru 30 de minute la foc mic, timp in care spumam rezidul portocaliu care se ridica la suprafata. Dupa timpul de fierbere, pentru mai multa aroma, putem lasa oala asa ca sa se infuzeze si mai mult supa. O trecem printr-o strecuratoare si o putem folosi apoi.


Pentru somon: incingem cuptorul la 180 grade Celsius. Facem un amestec din mustar Dijon, miere, suc de lamaie, sare si piper, ungem cele 2 bucati de somon. Trecem partea fara piele a fiecarei bucati de somon prin fisticul macinat.



Asezam bucatile de somon cu pielea in jos pe o tava acoperita cu hartie de copt si dam tava la cuptor pentru 10 minute. 


Pentru sosul de sofran: intr-o tigaie incingem untul si uleiul, adaugam esalota si usturoiul tocate marunt, le sotam usor pret de 1 minut, avand grija sa nu se arda. 


Adaugam vinul, supa de creveti si sofranul si lasam sa fiarba pana ce lichidul scade la jumatate


Adaugam sucul de lamaie si sarea, dupa care smantana lichida si aducem din nou la punctul de fierbere. Pentru o textura fina si cremoasa, turnam sosul intr-un vas micut si cu ajutorul unui blender vertical pasam totul pana obtinem un sos catifelat. 


 Pentru sparanghel: daca tijeled de sparanghel sunt tinere, atunci sunt foarte fragede si nu mai este nevoie sa le curatam cu un cutit pentru cartofi. Indepartam partea de jos a tijei, care este un pic mai tare. 
Punem pe foc o oala cu apa si sare, atucem la punctul de fierbere si adaugam tijele de sparanghel. Le lasam sa fiarba nu mai mult de 1 minut! Pregatim un castron cu apa si cuburi de gheata, imediat scoatem tijele din oala cu apa fierbinte si le transferam imediat in castronul cu apa si gheata pentru a opri gatirea lor. 


Sparanghelul astfel preparat il sotam cateva secunde intr-o tigaie cu unt si ulei, presaram sare si piper si este gata pentru servit. 
Sotam crevetii in aceeasi tigaie cu sparanghelul, presaram sare si piper. 



Asamblarea farfuriei: pe farfuria de servit punem 2 linguri cu sos de sofran si intindem cu ajutorul lingurii formand un cerc


intr-o parte asezam 3 tije de sparanghel


pe deasupra o fasie de somon


intr-un colt tentacule de caracatita 


in partea stanga un crevete


pe diagonala din nou un crevete


Eu am decorat cu floare de anghinare si floare de oregano



Iata preparatul meu. 


Wish me luck, people! :)