Gogosi cu ciocolata la cuptor







Am mai spus de cateva ori aici pe blog ca eu nu stiu multe despre aluaturile cu drojdie. Pur si simplu de multe ori imi este frica de ele atunci cand le pregatesc. Insa tocmai pentru ca imi plac atat de mult preparatele dulci cu aluat de drojdie am tot insistat de-a lungul timpului sa prepar acasa. Ceva simteam ca nu merge in timpul prepararii. Ba nu framantam mult aluatul, ba nu crestea, ba drojdia nu dospea...ceva era in neregula mereu. Pana cand...am intalnit-o pe Ana. O minune de fata, cu suflet mare, care m-a invatat ce este iubirea pentru aluatul cu drojdie. 


Mi-a spus: " nu are cum sa nu-ti iasa!". In plus, mi-a daruit drojdie bulgareasca proaspata si uscata, faina bulgareasca si o bunatate de ulei din floarea soarelui presat la rece. Il pretuiesc mult si imi pun cate putin din el la salate, pentru ca ies delicioase asa! Inca o data, multumesc din suflet, Ana
De prima data am facut cu cele daruite de ea, mucenici moldovenesti care au iesit extrem de pufosi, au crescut mult si tare frumos! 




                                  Am dat reteta la 3 fete si toate s-au aratat tare incantate de cum le-a                                                    iesit! Iata deci, daca iubesti aluatul, te va iubi si el pe tine! 

 Mi-au placut atat de mult muceni
cii acestia incat am mai facut o tura la cateva zile dupa aceea si au iesit la fel de buni! 


Reteta cu mucenici nu am postat-o pana acum pentru ca m-am gandit ca netul este deja plin de astfel de retete si nu mai are rost sa pun si eu. Insa...m-am razgandit. Pentru ca reteta asta se preteaza cam la orice preparat cu aluat dulce, nu numai la mucenici. 


Dupa ce am terminat cu mucenicii parca mi-am dorit sa incerc si altceva din acest tip de aluat, asa ca am pregatit niste deliciosenii rotunde si pufoase cu ciocolata! Initial nu am stiut cum sa le numesc, ba chiar am si cerut ajutorul prietenilor pe Facebook sa ma ajute sa le denumesc cumva! Intr-un final m-am hotarat sa le denumesc gogosi cu ciocolata la cuptor! Da, au consistenta gogosilor, au ciocolata, dar sunt mult mai bune, dupa parerea mea, ca nu sunt prajite, ci coapte. Am vrut neaparat sa folosesc o crema de ciocolata facuta in casa, m-am temut sa pun nutella ca sa nu curga din aluat in timpul coacerii. In plus, eu una nu ma dau in vant dupa nutella, este prea dulce pentru gustul meu. Pozele nu sunt excelente, si nici toate pas cu pas, asa ca va rog sa ma iertati! :)

Reteta pentru 10 gogosi mari :

600 g faina pt paine 650
25 g drojdie proaspata sau 7 g drojdie uscata
70 g zahar
220 ml lapte cald
4 galbenusuri de ou
70 g unt
50 ml ulei
coaja de la 1 portocala
zahar vanilat
1/2 lingurita sare


pentru umplutura de ciocolata:
300 g ciocolata neagra
50 g zahar
100 ml smantana lichida
1 galbenus de ou
zahar vanilat dupa gust
3-4 picaturi esenta de rom

pentru uns:
1 galbenus de ou
1 lingura de lapte



eu am folosit drojdie proaspata ca sa isa mai pufoase


Am zdrobit  drojdia intr-un castronel


dupa care am amestecat-o cu o lingurita de zahar, o lingura de faina si 4 linguri de lapte cald din toata cantitatea de lapte, am acoperit-o cu un servetel  lasat-o sa  dospeasca pentru 10 minute. Intr-un castron mare am pus mai intai sarea (ca sa nu intre in contact direct cu drojdia) peste care am pus faina cernuta de 2 ori, am facut o gropita in mijlocul fainii si am adaugat galbenusurile, drojdia dospita, zaharul si zaharul vanilat, coaja de portocala si uleiul, dupa care am inceput sa framant incet, adaugand treptat laptele cald.


Am framantat cam 5 minute pana am obtinut un aluat compact, dupa care am inceput sa adaug cate o lingura de unt topit. Nu am adaugat alta lingura de unt topit pana ce untul adaugat anterior nu a fost complet incorporat in aluat. Operatiunea framantat mi-a luat cam 30 de minute. 
Am obtinut un aluat moale si nelipicios, usor grasut de la unt. Puteti face aluatul si la masina de paine sau la un robot de bucatarie. Eu l-am framantat de mana. 


L-am asezat intr-un castron uns cu putin ulei, l-am acoperit cu folie alimentara si l-am lasat sa dospeasca in loc cald timp de o ora. 



Dupa o ora, arata cam asa: 


Am rasturnat aluatul pe masa de lucru, l-am mai framantat cam 3-4 minute pentru a scoate tot aerul din el. 
Ciocolata este bine sa o pregatiti cel mai bine cu cateva ore inainte sau cel mai bine ziua anterioara. Din ea se face umplutura, care se aseamana foarte bine cu cea de trufe de ciocolata. :) 
Intr-o craticioara am pus smantana lichida impreuna cu zaharul si am adus la punctul de fierbere. Am luat craticioara de pe foc, am pus imediat ciocolata neagra rupta bucati si am amestecat energic pana am obtinut o compozitie fina si matasoasa. Am adaugat si galbenusul de ou impreuna cu zaharul vanilat si esenta de rom. Dupa ce am amestecat bine de tot, am lasat compozitia sa se raceasca la temperatura camerei, dupa care am dat-o la frigider pana a doua zi. 
A doua zi ciocolata a fost tare am putut sa o modelez bilute ca in poza de mai jos. Am format 10 bilute de marimea unei mingi de ping pong. 


Pentru ca gogosile sa iasa toate egale, am cantarit tot aluatul si l-am impartit in mod egal. Pentru fiecare gogoasa din aceasta am calculat cate o bucata de aluat cam de 110 g fiecare. Voi le puteti face mai mici si bineinteles, vor iesi mai multe. 
Am luat o bucata de aluat de 110 g, am presat-o cu podul palmei si am pus o mingiuta de ciocolata in centrul ei. Am inchis mingea de aluat, si am avut grija sa strang bine aluatul fara sa faca cute ca sa nu iasa ciocolata in timpul coacerii. 


Astea sunt gogosile formate si puse pe tava inainte de dospit. Le-am pus pe tava de copt acoperita cu hartie de copt si le-am lasat la dospit 20 de minute. Am incins cuptorul la 190 grade Celsius, am uns gogosile cu galbenusul amestecat cu lapte si le-am dat la cuptor pentru 25 de minute. Voi v
a stiti cuptorul cum coace, 25-30 de minute sunt de ajuns pentru copt gogosile astea. 



Le-am lasat sa se raceasca usor pe un gratar de bucatarie. 


N-o fi fost bine, dar le-am servit caldute :). 


Se pastreaza la fel de pufoase si 3 zile! Atunci cand le serviti incalziti-le usor la cuptorul cu microunde 20-30 de secunde si sunt ca proaspat scoase din cuptor! 


Gogoasa asta, spre exemplu, am pozat-o a doua zi, am incalzit-o usor la cuptor si iat-o! 


Enjoy!