Armonie de gusturi la Restaurant 5 elemente





Atunci cand vorbim despre armonie, ne gandim la o sumedenie de lucruri frumoase si placute. Putem avea armonie in viata, in iubire, in mancare si...mai ales in gustul mancarii. Insa locul despre care va povestesc astazi si pe care va invit sa-l vizitati reprezinta o multitudine de elemente care insusesc armonia. Da, 5 elemente (elemente chinezesti la care se face referire si care reprezinta filozofia daoista: foc, pamant, metal, apa si lemn) se numeste restaurantul in care am petrecut cateva ore minunate alaturi de cativa oameni placuti si savurosi: Zoltan Marton, Vlad Eftenie, Margot,  Bogdan Epure, Claudia Chirilescu si Mihai Gurei
Desi ploaia si furtuna din aceas seara vroiau sa ma impiedice cu orice pret sa ajung pe Strada Icoanei nr. 15, am infruntat vremea cainoasa de afara si am ajuns intr-un final la restaurant, uda pana in pantofi, unde am realizat ca nu-mi adusesem aparatul foto cu mine! Insa Zoltan a scapat turma, a facut foto si ni le-a pus si noua la dispozitie cu generozitate. Multumim Zoltan

Eu una recunosc ca am fost obisnuita ca mai  toate restaurantele chinezesti sa arate un pic mai bine decat un biet fast food. De multe ori s-a intamplat sa-mi duc prietenii la un local chinezesc si ei sa fie dezgustati de farfurii ciobite, pahare descompletate, fete de mese patate, chelneri putini si  si mancaruri cu arome ciudate. Iar daca, sa zicem am gasit un restaurant arata cat de cat bine, avea o problema: ori bucatarul nu era chinez, ori acolo se gatea bucatarie fusion, ori era mult prea scump pentru buzunarul nostru, ori servirea era proasta. Iata insa, ca niste oameni au reusit sa imi incante ochiul, urechea si papilele gustative cum demult nu mai intalnisem. 
Restaurantul este extrem de curat, are mobilier de calitate si rafinat, muzica ambientala placuta (zen! :) ), stampe pe pereti nu foarte multe, atat cat sa creeze atmosfera. 


Am avut ocazia sa vizitez si bucataria, un lucru rarisim pentru un restaurant chinezesc! Recunosc ca nu mai facusem lucrul asta inca din China cand intrasem aproape cu forta in bucatariile restaurantelor chinezesti, extrem de mici, murdare, uleioase si cu bucatari agitati.

 In bucataria restaurantului 5 elemente am gasit un spatiu generos, curatenie, vase curate si aranjate frumos, 


produse proaspete si calde




un bucatar chinez linistit care gatea cu drag si pasiune


Odata intorsi in atmosfera zen a restaurantului, ne-au fost asezate pe masa bucatele. Inca de la inceput ni s-a spus ca vom servi multe legume si fructe de mare! Parca imi ghicisera gandurile! Eu, care nu prea ma impac cu carnea de animal ceva timp incoace, legumele, pestele si fructele de mare mi s-a potrivit ca o manusa! :) Ne-au fost aduse antreurile: Pachetele de primavara homemade, facute in fiecare dimineata, nu cumparate din alta parte, nu congelate. Cu aluat proaspat facut in casa. Aluatul pachetelelor a semanat mai degraba cu unul de clatite, deci nu au fost foarte crocante, insa ideea mi-a parut interesanta.  Ca acompaniament au avut 3 sosuri, dulce picant, de soia dark si iute. Daca ar fi fost dupa mine, as fi condimentat putin sosul soia, cu usturoi, ghimbir si ulei de susan, dar am putut savura pachetelele cu sosul dulce picant. 



 Apoi telina picanta si vinete cu 5 arome. Telina picanta nu am mai mancat pana acum, dar tare buna si placuta la gust. Vinetele 5 arome cu gust echilibrat, au mers bine cu orezul alb simplu. 


Salata de ridiche a fost din nou o noutate pentru mine. Usor intepatoare si racoritoare. 


Au urmat Bak choy cu ciuperci shiitake, un fel de mancare pe care il iubeam cat am fost in China si pe care il serveam mereu la aperitiv pe post de salata. Gustul a fost exact ca cel pe care il stiam din China, insa aranjamentul pe platou difera putin. 


 Peste crap Gang Shao si Dorada afumata au fost pentru mine surprizele serii. Nu stiu daca exista mancare tip Gang Shao si mai ales peste, probabil ca in China se numeste altfel, eu una nu am intalnit denumirea asta. Gustul insa placut, iar pestele bine gatit. 


Au urmat crevetii cu sos de usturoi pe pat de taitei de orez (de asemeneea nu am mai vazut acest fel de mancare pana atunci). Putin cam mult usturoi pentru gustul meu, dar crevetii gustosi si proaspeti. 


Eu si draga mea Margot ne-am distrat putin la acest fel de mancare intrucat taiteii erau luuungi si de nedezlipit! :). M-am simtit ca in desenele animate cu doamna si vagabontul! :)


Un fel de mancare miunat, pe care l-am iubit din prima zi cand l-am gustat in China! Creveti Gongbao! Foarte bine executat felul de mancare, nu foarte picant, cu alune crocante, morcovi crocanti, cu o multitudine de arome. Loved it!



La sfarsit ne-a mai fost servita o rata GongTing din care am gustat doar sosul. Mi-a parut ca aduce la gust cu rata 5 arome, sos brun si gustos. 
 Desi as fi optat pentru o ceasca de ceai verde, am realizat ca daca la 7 seara beau ceai, cu siguranta nu voi dormi toata noaptea. Asa ca m-am delectat cu 2 vinuri bune si placute la gust, ziceau ca ar fi din Chile. Sincera sa fiu, nu ma pricep la vinuri, dar au completat mancarea foarte bine: vin alb Morande Pinero Sauvignon Blanc, si Morande Pinero Merlot. 



Mancarea a fost din belsug, felurile variate, toti de la masa am fost placut impresionati si bucurosi ca ne-am intalnit. Mi s-a spus ca desertul va fi unul surpriza! Si...a fost! Banane cu nuca de cocos. 


Si...Cui Pi! In China au alta denumire, dar sunt la fel de gustoase;  va spun ca este un desert spectaculos! Un fel de budinca prajita servita alaturi de lapte condensat indulcit. Am mancat in China de cateva ori si nimeni nu a vrut sa-mi spuna cum se face! :) Dar nu ma las pana nu o gasesc si va dau si voua reteta :).  De multe ori gaseam acest desert in cofetariile chinezesti sub forma de chifle umplute cu budinca, din categoria dim sum. Oh, the joy! Unul dintre putinele si delicioasele deserturi ale Chinei.



Asa a decurs o seara minunata alaturi de oameni frumosi cu care am povestit despre vinuri, calatorii, mancare buna si prieteni! 5 Elemente este un loc inedit, sofisticat, potrivit pentru o cina de afaceri, un loc de servit masa impreuna cu prietenii, un brunch cu familia, o cina romantica, o zi de nastere si cate alte evenimente! :)